~Rhaudatul Jannah : Taman Syurga yg Menenangkn...~: Sifat -sifat isteri solehah

Sifat -sifat isteri solehah

maaf sbb da lame x update blog. kali ni sy nk berkongsi sifat2 isteri solehah. smoga kite dapat mengubah diri menjadi org yg lebih baik..agar ad sifat2 ni. yg lelaki akn di post nt. insyaAllah. amin~

1) Membatasi pandangan hanya kepada suami.Dia puas dengannya dan tidak memandang selainnya , tidak membanding-bandingkannya dengan orang lain serta tidak mengharapkan perhatian daripada orang lain selain daripada suaminya.

2) Membataskan aktiviti2 hariannya di rumah menghadkan masa diluar rumah kecuali jika ada syarak menghalalkan dia berbuat demikian .

3) Bersegera meminta maaf meskipun dirinya dizalimi sabda Rasulullah saw; 'Mahukah engkau aku beritahu mengenai isteri-isterimi yang menjadi ahli syurga? Merekalah yang penuh kasih,subur dan suka meminta maaf.Iaitu isteri yang jika dizalimi dia berkata 'Inilah tanganku ada ditanganmu.Aku tidak akan tidur sehingga engkau redha kepadaku.' " ( H.R An-Nasa'ie)

4) Memenuhi hak2 suami dengan baik , mengasuh dan mendidik anak-anak dengan baik serta memenuhi hak kedua-duanya dengan baik.

5) Berusahalah supaya sentiasa tampil menarik setiap masa.Penampilannya cantik,aromanya wangi,tutur katanya lembut dan memikat dan baik tingkah lakunya .

6) Berusaha untuk tidak memperlihatkan hal2 yang tidak disukai suaminya.Isteri yang pintar tidak akan memperlihatkan darah haid atau nifas, tidak muntah , tidak membuang air kecil atau besar dihadpan suaminya , dengan alasan tidak perlu malu2 dihadapan suaminya lagi.Boleh jadi semua perbuatan sebegitu tidak disukai oleh suaminya.

7) Menghindari perkara2 yang boleh merosakkan penampilannya sebagai seorang wanita yang cantik kerana wanita diciptakan untuk berhias cantik.

8) Memberikan penghormatan kepada suami dengan sesuatu yang membahagiakan dan menyenangkan hatinya.

9) Pandai memasak serta pandai menjaga kebersihan diri , anak2 dan rumahtangga .

10) Cerdas dan cermat dalam bertindak,berbicara dan meminta.

11) Sabar,berani dan cekap dalam melaksanakan tanggungjawab dalam rumahtangga.

12) Menghantar suami kedepan pintu setiap kali suami berangkat ke tempat kerja,menyambutnya setiap kali dia pulang. Berterima kasih diatas pemberiannya dan selalu mendoakan kebaikkan kepadanya.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


p/s: kita mmg x boleh jadi orang lain..tapi kita boleh jadi orang yg lebih baik.... -by faridz-

0 comments: